چچ

مرور و بررسی دسترسی های نرم افزار کولتفرم (در سطح مرورگر، ارتباطات شبکه و برنامه موبایل)

نرم افزار کولتفرم برای عملکرد صحیح و کامل نیازمند دریافت دسترسی هایی است که در صورت نیاز باید آنها را تایید یا برقرار نمایید. البته برخی از آنها درصورت استفاده از شبکه ارتباطی سازمانی نیازمند تایید توسط واحد فناوری اطلاعات می باشند.

نرم افزار کولتفرم (هم در نسخه وب و هم در نسخه موبایل) مانند سایر نرم افزارهای ارتباطی برای عملکرد صحیح و کامل نیازمند دریافت دسترسی هایی است که در صورت نیاز باید آنها را تایید یا برقرار نمایید. از آنجا که کولتفرم یک نرم افزار سازمانی است در صورت استفاده از کولتفرم در شبکه ارتباطی سازمانی نیازمند تایید توسط واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان می باشند.


نرم افزار کولتفرم در سطح ارتباطات شبکه به تنظیمات زیر نیاز دارد:

اگر می خواهید از نرم افزار کولتفرم (نصب شده اختصاصی در مرکز داده بیرون سازمان یا استفاده از ابر عمومی کولتفرم) از طریق شبکه ارتباطی سازمانی استفاده نمایید نیاز به برقراری مسیرهای ارتباطی زیر می باشد.

باید دسترسی به آدرس وب اشتراک یا محیط کاری تان در کولتفرم برقرار باشد

چک کنید: اگر این دسترسی برقرار باشد، پس از زدن آدرس اشتراک یا محیط کاری تان در کولتفرم (مانند https://workspace.colatform.ir) در مرورگر وب، به صفحه ورود (Login) یا محیط نرم افزار منتقل خواهید شد.

شرایط خاص: براساس سیاست های سازمان شما ممکن است دسترسی به اینترنت (داخل یا خارج کشور) محدود یا تابع قوانین خاصی باشد. در این صورت لازم است که بخش فناوری اطلاعات سازمان شما، دسترسی به (پورت 80 از TCP و پروتکل HTTPS) برای آدرس اشتراک یا محیط کاری تان در کولتفرم را در Proxy یا WAF یا ابزارهای مشابه، باز و تعریف کند.

باید دسترسی به سرویس دهنده ارتباطات برخط کولتفرم (پیامرسان) برقرار باشد

چک کنید: اگر این دسترسی درست باشد، پس از زدن آدرس اشتراک یا محیط کاری کولتفرم با پورت مشخص شده (مانند https://workspace.colatform.ir:8443) در مرورگر وب، تاییدیه ارتباط اعلام خواهد شد.

شرایط خاص: براساس سیاست های سازمان شما ممکن است دسترسی به اینترنت (داخل یا خارج کشور) محدود یا تابع قوانین خاصی باشد. در این صورت لازم است که بخش فناوری اطلاعات سازمان شما، دسترسی به (TCP Port:8443) درآدرس اشتراک یا محیط کاری کولتفرم را در Proxy یا WAF یا ابزارهای مشابه، باز و تعریف کند.

باید دسترسی به سرویس دهنده ارتباطات تماس صوتی و تصویری کولتفرم برقرار باشد

چک کنید: اگر این دسترسی درست نباشد، هنگام تلاش برای برقراری تماس کولتفرمی خطای عدم دسترسی به سرور TURN or STUN دریافت خواهید کرد.

شرایط خاص: براساس سیاست های سازمان شما ممکن است دسترسی به اینترنت (داخل یا خارج کشور) محدود یا تابع قوانین خاصی باشد. در این صورت لازم است که بخش فناوری اطلاعات سازمان شما، دسترسی به (TCP & UDP Port:3478) درآدرس colatform.ir را در Proxy یا WAF یا ابزارهای مشابه، باز و تعریف کند.


نرم افزار کولتفرم در سطح مرورگر وب نیازمند دسترسی های ذیر می باشد:

اگر قرار است از نرم افزار وب کولتفرم روی مرورگر استفاده کنید از شما برای دسترسی به موارد زیر سوال خواهد کرد. اگر برخی دسترسی ها را تایید نکردید در آینده می توانید از بخش تظیمات مرورگر مجدد آنها را اعطا کنید. یا اینکه با باز کردن منوی زیر اگر مورد مدنظر در این لیست هم نبود، گزینه "Site Settings" را بزنید و سپس در لیست باز شده دسترسی مورد نظر را تایید کنید.

بررسی دسترسی های نرم افزار کولتفرم در سطح مرورگر

دسترسی به میکروفن (microphone) و بلندگو (sound) بهتر است برقرار باشد

این دسترسی برای ارسال و پخش پیام های صوتی یا برقراری تماس های صوتی از طریق کولتفرم لازم است.

چک کنید: اگر این دسترسی درست باشد، پس از ورود به محیط کاری با آدرس (مانند https://workspace.colatform.ir) با بررسی دسترسی های اعطا شده (مانند شکل بالا)، دسترسی فعال اعلام می شود.

شرایط خاص: ممکن است در سطح سیستم عامل دسترسی به میکروفن سلب شده باشد بنابراین شما از داخل مرورگر امکان اعطای دسترسی نخواهید داشت. یا ممکن است دسترسی را اعطا کرده باشید ولی در آن لحظه میکروفن در اختیار نرم افزار یا صفحه وب دیگری باشد و درنتیجه به شما پیام عدم دسترسی داده شود.

دسترسی به دوربین (camera) بهتر است برقرار باشد

این دسترسی برای برقراری تماس های تصویری از طریق کولتفرم لازم است. در هنگام برقراری تماس تصویری در مورد اعطای این دسترسی مجدد از شما سوال پرسیده می شود.

چک کنید: اگر این دسترسی درست باشد، پس از ورود به محیط کاری با آدرس (مانند https://workspace.colatform.ir) با بررسی دسترسی های اعطا شده (مانند شکل بالا)، دسترسی فعال اعلام می شود.

شرایط خاص: ممکن است در سطح سیستم عامل دسترسی به دوربین سلب شده باشد بنابراین شما از داخل مرورگر امکان اعطای دسترسی نخواهید داشت. ممکن است در مرورگر دسترسی داده اید ولی در آن لحظه دوربین در اختیار نرم افزار یا صفحه وب دیگری باشد و درنتیجه به شما پیام عدم دسترسی داده شود.

دسترسی به نوتیفیکیشن (notifications) بهتر است برقرار و باز باشد

این دسترسی برای ارسال اعلان و نوتیفای های کولتفرم در سطح سیستم عامل (ویندوز یا ...) لازم است. اگر این دسترسی را تایید کنید، زمانی که نرم افزار کولتفرم باز باشد ولی در صفحه وب آن نباشید و پیامی برای شما بیاید، در سطح سیستم عامل هم اعلان (نوتیفای) دریافت خواهید کرد.
چک کنید: اگر این دسترسی درست باشد، پس از ورود به محیط کاری با آدرس (مانند https://workspace.colatform.ir) با بررسی دسترسی های اعطا شده (مانند شکل بالا)، دسترسی فعال اعلام می شود.

شرایط خاص: ممکن است در سطح سیستم عامل دسترسی به نوتیفیکشن سلب شده باشد بنابراین شما از داخل مرورگر امکان اعطای دسترسی نخواهید داشت. ممکن است در مرورگر دسترسی داده اید ولی در سیستم مدیریت نوتیفای سیستم عامل آدرس اشتراک کولتفرم بلاک شده باشد. درصورت عدم دریافت نوتیفای آن را هم بررسی کنید.


ابزار بررسی دسترسی های نرم افزار کولتفرم:

در محیط نرم افزار کولتفرم ابزاری پیش بینی شده است که می توانید برای بررسی دسترسی های سطح شبکه و مرورگر که در بالا صحبت شد را به صورت خودکار چک کنید و نتیجه را ببینید. کافی است مطابق شکل زیر از منوی کاربر آیتم "بررسی دسترسی های سیستم" را بزنید و نتیجه را ببینید. در مثال زیر دسترسی به دوربین برقرار نیست.

ابزار کنترل دسترسی های نرم افزار کولتفرم


برنامه موبایل کولتفرم نیازمند دسترسی های ذیل می باشد:

  1. دسترسی به میکروفون: برای ارسال پیام صوتی یا مکالمه در تماس های صوتی و تصویری این دسترسی لازم است.
  2. دسترسی به دوربین: برای گرفتن عکس و فیلم و ارسال یا برای برقراری تماس های تصویری این دسترسی لازم است.
  3. دسترسی به storage: برای دسترسی به گالری و فایل ها جهت پیوست و ارسال کردن این دسترسی لازم است. همچنین برای ذخیره فایل های پیوست پیام های دریافتی روی گوشی (در شاخه Colatform و خارج از فضای موقت) به این دسترسی نیاز است.
  4. دسترسی به phone: برنامه کولتفرم این ویژگی را دارد که می تواند تماس دریافتی در کولتفرم را به سطح سیستم عامل منتقل کند تا اگر برنامه اجرا نبود یا صفحه گوشی قفل بود، باز هم کولتفرم زنگ بخورد. برای این ویژگی می بایست این دسترسی را تایید کنید.

نکته: در برخی از گوشی ها برای باز شدن صفحه تماس در حالتی که برنامه خارج حافظه باشد یا زمانی که گوشی قفل است لازم هست که ویژگی Draw over other app هم در بخش تنظیمات برنامه کولتفرم فعال شود.

آدرس کوتاه شده:
فهرست طبقات