استفاده از نرم افزار شبکه اجتماعی سازمانی یا شبکه اجتماعی عمومی؟
تصمیم گیری در مورد استفاده از یک پلتفرم شبکه اجتماعی سازمانی یا یک پلتفرم عمومی (مانند واتساپ یا فیس بوک) مسئله مهم و دغدغه برانگیزی است، به ویژه زمانی که یک سازمان از نظر مالی، زمان و مجموعه مهارت ها محدود باشد.در ادامه با هم بررسی می کنیم.
"آیا بهتر است از یک نرم افزار شبکه اجتماعی سازمانی استفاده کنم یا پلتفرم های شبکه اجتماعی عمومی کفایت می کند؟"
شکی نیست که پلتفرم های شبکه های اجتماعی عمومی یک فرهنگ تعاملی و ارتباطی ایجاد کرده اند. مردم اکنون احساس نیاز می کنند و ارزش تعاملات آنلاین را در هر کاری که انجام می دهند درک می کنند.
از طرفی، این امر باعث ایجاد نرم افزار شبکه اجتماعی سازمانی همراه با ابزارهای تعاملات سازمانی آنلاین شده است، زیرا کارمندان و مشتریان همان تجربه را در محل کار می خواهند.
از طرف دیگر، برخی از سازمانها از پلتفرمهای عمومی مانند واتساپ یا فیسبوک، با قابلیت ارتباط نزدیک و رو در رو، برای همکاری داخلی استفاده کردهاند که ضرورت حفظ حریم خصوصی، امنیت و انطباق را در فناوری اطلاعات به چالش میکشد.
تصمیم گیری در مورد استفاده از یک پلتفرم شبکه اجتماعی سازمانی مشترک یا یک پلتفرم عمومی (مانند واتساپ) مسئله مهم و دغدغه برانگیزی است، به ویژه زمانی که یک سازمان از نظر مالی، زمان و مجموعه مهارت ها محدود باشد. با اینکه پلتفرمهای عمومی معمولاً هزینههای مستقیم کمی دارند، راحت پیادهسازی میشوند و فراگیر هستند، اما یک پلتفرم اینترانتی ( شبکه اجتماعی سازمانی) برای تعاملات سازمانی انلاین واقعی ساخته شده است و فراتر از تعاملات آنلاین اولیه ارائه شده توسط شبکههای اجتماعی عمومی است.
خطرات بکارگیری پلتفرم های عمومی برای تعاملات تجاری
اکثر پلتفرمهای شبکههای اجتماعی عمومی مانند فیسبوک با در نظر گرفتن یک نکته ساخته شدهاند: حضور هرچه بیشتر افراد و ایجاد فرصت کسب درآمد از طریق تبلیغات در محیط. یا مانند واتساپ ایجاد فرصت داده برای تحلیل های بیگ دیتا.
ایده این پلتفرم ها این است که همه چیز را با همه به اشتراک بگذارید و فقط در مواقع ضروری محدودیت اجرا کنید. در نتیجه، هرگونه تنظیمات حریم خصوصی در چنین پلتفرم هایی با این فرض تنظیم می شود که کاربران می خواهند همه چیز را با همه دنیا به اشتراک بگذارند.
موضوع حریم خصوصی در سراسر شبکه های اجتماعی عمومی به خوبی مستند شده است. اشتراکگذاری تصادفی و یا خطر اشتراکگذاری اطلاعات با تبلیغ کننده ها در چنین پلتفرمهایی بسیار جدی است. شرایط حفظ حریم خصوصی مطابق با مدلهای تبلیغاتی شبکهها بازبینی میشوند. برای سازمان هایی که اطلاعات مشتری را مدیریت می کنند، موضوع پذیرش شرایط نیز مطرح می شود. زمانی که ارتباط در شبکه های اجتماعی انجام می شود، پیاده سازی SLA بسیار دشوارتر از زمانی است که از طریق یک پلتفرم خصوص انجام می شود.
استفاده از نرم افزار شبکه اجتماعی سازمانی همراه با ابزارهای ارتباطات سازمانی آنلاین بسیار کاربردی تر از واتساپ یا فیس بوک است.
نرم افزار شبکه اجتماعی سازمانی برای ایجاد یک لایه ارتباطی بین کارمندان و کسب و کار ساخته شده است. چند مدل ارتباط سازمانی را مدیریت می کند و انواع ابزارهای همکاری آنلاین مانند پیام رسانی فوری، مدیریت اسناد، تقویم، مدیریت کار و غیره را ارائه می کند. این پلتفرمها با ایجاد تغییر در رفتار تعاملی کارکنان، از طرق گوناگون بر کسبوکار تأثیر میگذارند.
به تعامل بهبود یافته با شرکا و مصرف کنندگان فکر کنید که یک پلت فرم اختصاصی برای کسب و کار شما فراهم کرده است. نرم افزار اینترانت گردآروی کارشناسان و ذینفعان را با توانایی بهینه سازی و شخصی سازی پیام های روابط عمومی، بسیار آسان تر می کند. بهجای اینکه مجبور باشید با سیستمهای جداگانه کار کنید که بهعنوان یک نرم افزار مستقل ارزش کمی دارند، توانایی ادغام ERP و CRM در پلتفرمهای تعاملی شما، بهرهوری را بهطور چشمگیری افزایش میدهد.
زمانی که شما یک نرم افزار شبکه اجتماعی سازمانی خصوصی دارید، تغییر فرهنگ شرکت و بهبود روندهای کسب و کار خاص از نظر استراتژیک نیز بسیار آسان تر است. یک رویکرد اجتماعی در محل کار می تواند به شکستن بوروکراسی و موانع پیشرفت، کمک کند. کارمندان زمانی احساس قدرت می کنند که بتوانند اقدامی انجام دهند. همه اینها زمانی قابل دستیابی است که شرکت ها به شبکه های اجتماعی به عنوان راهی برای ایجاد روابط در محل کار و نه به عنوان یک فناوری پرطرفدار و رایج نگاه کنند.
انتظارات کارکنان و خود کسب و کار در ابزارهای ارتباطات سازمانی آنلاین برآورده می شود
گسترش وسایل شخصی و وسایل ارتباطی مختلف نسل جدیدی از کاربران، کارمندان و مشتریان را با انتظارات جدید ایجاد کرده است. تقاضا برای الگوهای کاری انعطاف پذیر نیازمند رویکردهای نوآورانه برای بهبود بهره وری در محیط کار است.
انتظارات کارمندان اکنون نسبت به یک دهه یا حتی پنج سال پیش چند درجه بالاتر است. آنها اکنون طیف وسیعی از دستگاه ها را با برنامه های کاربردی قدرتمند در اختیار دارند. به عبارتی Knowledge-Worker هستند. آنها انتظار دارند که محیط کار و خانه آنها یکپارچه تر باشد و دورکاری سهولت بیشتری داشته باشد.
انتظارات مشتریان نیز به طور چشمگیری تغییر کرده است. آنها خدمات را شخصی تر و درلحظه می خواهند. ارائه پاسخهای فوری به درخواستهای مشتری یکی از اصلیترین چیزهایی است که به سازمانها کمک میکند تا در رقابت باقی بمانند. با اینکه بدون شک با بکارگیری پلتفرمهای عمومی پاسخ مشتریان را سریعتر می دهید، اما زمانی که با لیستی از مشتریان، کارمندان و شرکای در حال افزایش رو برو باشید، مدیریت سریع این درخواستها غیرممکن میشوند. و مخصوصا اگر بعدا بخواهید به یک درخواست قبلی مشکل دار شده در سطح دیگری رسیدگی کنید کار سخت تر می شود.
شخصی کردن یا سفارشی سازی یک شبکه اجتماعی عمومی مانند واتساپ یا فیس بوک دشوار و حتی غیر ممکن است. به عنوان یک محصول مصرفی عمومی، در نحوه سازماندهی اسناد خود و تعامل با همکاران و تیم های خود، کار زیادی نمی توانید انجام دهید. قابلیتهای جستجو بسیار گسترده است، و زمانی که به مکالمهای که ماهها یا سالها پیش داشتهاید، نیاز پیدا کنید، ردیابی مکالمات به یک دردسر تبدیل میشود. این پلتفرمها زمانی که به یک ارتباط فوری نیاز دارید، عالی هستند، اما زمانی که به یک سیستم مدیریت اسناد نیاز دارید که یک آرشیو سازمانیافته از فعالیتهای شما داشته باشد، به راحتی شکست میخورند.
مشارکت کارکنان در عصر رسانه های اجتماعی
ایجاد مشارکت بین کارکنان همیشه راه سختی بوده است. با اینکه شبکه های اجتماعی اغلب به عنوان اصلی ترین ابزارهای بخش بازاریابی در نظر گرفته میشوند، اما می توانند بر کل سازمان تأثیر بگذارند و در صورت اجرای درست، پتانسیل ارائه راه حلهای فوری را دارند. آشنایی با توییتر و فیس بوک باعث می شود شما نرم افزار شبکه اجتماعی سازمانی با ابزارهای تعاملات سازمانی را دوستانه و برای استفاده آسان بیابید. این پلتفرمها همچنین در نحوه یادگیری و تعامل کارکنان اهمیت دارند.
انتظار بازگشت سرمایه (ROI) از طریق بکارگیری و تعامل کاربر دشوار و چالش برانگیز است، اما پاداش بهره وری بسیار واقعی است. پتانسیل واقعی ابزارهای تعاملات سازمانی آنلاین هنوز هم به طور کامل درک نشده است، زیرا این سوال که آیا بکارگیری یک شبکه اجتماعی سازمانی بهتر از یک پلت فرم عمومی است، همچنان بسیاری از مدیران سازمان ها را در دوراهی قرار داده است.
برای برندها و کسبوکارها، همه چیز با سرمایهگذاری در فرهنگ کارکنان شروع میشود که به چشمانداز سازمان تجسم می بخشد و نرمافزار شبکه اجتماعی سازمانی دقیقاً برای انجام این کار ساخته شد ه است.
نتیجه گیری
ابزارهای ارتباطات سازمانی آنلاین، کار را از مفهوم فقط یک مکان به مفهوم هر مکان قابل دسترس تبدیل کرده است. با یک رایانه و یک مرورگر، و یک دستگاه تلفن همراه هوشمند، همیشه با تیم کاری خود در ارتباط هستید و می توانید فعالیتهای به روز رسانی شده را ارسال یا دریافت کنید.
حرفه شما هم احتمالاً تحت فشار استفاده از شبکه های اجتماعی عمومی قرار گرفته است. کارمندان ممکن است خیلی واضح استفاده از ابزارهای تعاملاتی آنلاین را در محل کار درخواست کنند. این فقط مسئله زمان است که میان نیازهای شرکت و خواسته های کارکنان، کدامیک زودتر بروز کنند. ابزارهای تعاملات سازمانی آنلاین موجود در نرم افزار شبکه اجتماعی سازمان در جایگاه خوبی قرار گرفته اند، تا به نیازهای هر دو دسته و رسیدن به مرحله بعدی همکاری به خوبی پاسخ دهند.
کولتفرم یک شبکه اجتماعی سازمانی است که با هزینه مناسب نیازهای ارتباطات سازمانی را برآورده می کند. امکان مدیریت و نظارت بر محدوده تعاملات و ارتباطات سازمانی جزء دارایی دیجیتالی سازمان محسوب می شوند را نیز فراهم می کند.