شبکه اجتماعی سازمانی چگونه کار می کند؟
شبکه اجتماعی سازمانی، کارفرمایان، کارکنان، شرکای تجاری و حتی مشتریان را قادر می سازد تا از طریق به روز رسانی وضعیت، کامنت گذاری یا صرفا دنبال کردن جریانهای فعالیت به مکالمات وصل شوند. این پلتفرمها، مانند نرمافزارهای ارتباطات داخلی، میتوانند برای همکاری بلادرنگ استفاده شوند که در آن کاربران میتوانند گزارشهای پیشرفت، چتها و مشارکتهای گروهی در پروژهها را ارسال و پیگیری کنند.
ارتباط در شبکه های اجتماعی سازمانی می تواند عمودی یا افقی باشد.
یک شریک تجاری می تواند یک مکالمه را آغاز کند و به دیگران اجازه دهد تا نظرات و محتوای خود را مطرح کنند و به ارزش موضوع مورد بحث بیفزایند. همچنین می تواند افقی باشد که در آن کاربران به موضوع کمک می کنند و آن را گسترش می دهند و به دیگران نیز اجازه میدهند به صورت افقی در مورد آنچه هر کاربر می گوید، مشارکت کنند.
شبکه های اجتماعی سازمانی همچنین میتوانند شامل فضاهایی باشند که در آن کارمندان و شرکا می توانند یک پایگاه دانش در قالب ویکی ایجاد کنند و پستهای وبلاگ را در حوزه تخصص خود ایجاد کنند. کاربران حتی می توانند افراد یا گروه های خاص را برای مشارکت و اشتراک در بحث در صورت لزوم دعوت کنند، و نیز از طریق جریان فعالیت به روز بمانند و جریان های گفتگوی خاص را دنبال کنند.
همانند شبکه های اجتماعی عمومی، کاربران همچنین می توانند لیست وظایف را ایجاد و مدیریت کنند، تقویم های خود را به روز کنند، دوستان خود را دنبال کنند، لایک کنند و کامنت بگذارند و همچنین زمانی که اتفاقاتی رخ می دهد که برایشان مهم تر است، یک اعلان ویژه دریافت کنند.
بیشتر بخوانید: 12 راهکار کلیدی برای بهبود تعاملات و همکاری تیمی
تاثیر و ارزش کسب وکار
ابزارهای اجتماعی همیشه بعنوان ابزاری برای تشویق و ترویج اشتراک گذاری شناخته شده اند.
در سازمانها، به اشتراک گذاری دانش داخل بخش ها و در میان تیم ها، نسبت به روش های سنتی مثل ایمیل ، می تواند تاثیر به مراتب بیشتری بر کارایی و رضایت شغلی کارکنان داشته باشد. با استفاده از مجموعه ای قوی از ابزارهای مدیریت دانش، تقریبا هر کسی در داخل شرکت می تواند به یک سازنده و توزیع کننده محتوا تبدیل شود، بنابراین به اشتراک گذاری دانش بخشی از فرهنگ سازمان می شود، شرکت را قادر می سازد تا تخصص ارزشمندی را از درون جذب کند و آن را با کارمندان کم تجربه به اشتراک بگذارد.
توسعه مداوم محصول و نوآوری کلید شناور نگه داشتن یک کسب وکار است. با این حال، همیشه آسان و ارزان نیست که نوآوری را حفظ کنید و هنوز هم یک محصول یا خدمات عالی تولید کنید. بینش مشتری در مورد اینکه ظاهر یک محصول چگونه باید باشد یا چگونه کار کند، کلید ادامه ساخت محصولات عالی است و شبکههای اجتماعی سازمانی در موقعیت جمع آوری این نوع داده ها قرار دارند. این شبکهها میتوانند به تاکتیکهای رسانه های اجتماعی پایبند شوند و به دیگر مشتریان برای نظارت بر مکالمات برند، هم از داخل و هم از خارج از دیوارهای شرکت متصل شوند. جمع آوری چنین داده هایی با استفاده از روش های تحقیقاتی رسمی تر، مانند گروه های تمرکز برای اکثر شرکتها بسیار گران تمام می شود و ممکن است همیشه دقیق نباشد.
ارزش نهایی ابزارهای شبکه اجتماعی سازمانی در ارتباطات نهفته است.
در حال حاضر کسب و کارها بیشتر از ارتباطات مجازی و سریع استفاده می کنند که نوع رایج آن شبکه های اجتماعی است. این ارتباط مستقیم امکان گفتگوی غنی تر و طبیعی تر را فراهم می کند که تاثیر طولانی مدت دارد. ارتباطات درون یک سازمان نیز افزایش می یابد زیرا روش بسیار بهتری برای انتشار اطلاعات، بهترین شیوه ها، تخصص ها و دیگر اطلاعات ارزشمند شرکت ارائه می دهد. حتی امکان ارسال سوالات برای شفاف سازی بیشتر در مورد مسائل یا معرفی ایده ای برای بهبود ارتباطات در محل کار نیز میسر است.
بیشتر بخوانید:ابزارهای تعاملات سازمانی آنلاین برای تجارت در عصر مدرن: نرم افزار شبکه اجتماعی سازمانی
موارد کاربردیِ شبکه های اجتماعی سازمانی
کسب و کارها به تازگی در حال درک ارزش تکنولوژی های شبکه های اجتماعی برای ایجاد ارزش هستند. پتانسیل بهبود ارتباطات، تعاملات و به اشتراک گذاری دانش، تا حد زیادی در بسیاری از سازمان ها محقق نشده است. در ذیل تنها چند نمونه از موارد کاربردی معمول برای نرم افزارهای شبکه اجتماعی سازمانی آورده شده است.
تعاملات تیمی در پروژه ها
چه در حال هماهنگ کردن راه اندازی یک محصول باشید، چه در حال آماده کردن ارائه چشم انداز یا نهایی کردن یک گزارش که باید در عرض چند روز به مدیریت ارائه شود، نرم افزار تعاملات درون سازمانی( شبکه اجتماعی سازمانی) شرکت می تواند به شما در انجام تمام این کارها کمک کند. با یک شبکه اجتماعی سازمانی، تعاملات با همکاران و گفتگوهای مستقیم پیرامون موضوعات خاص آسان است. این مورد به خصوص زمانی صدق می کند که روی یک پروژه کوتاه مدت کار می کنید و به تخصص سایر همکاران نیاز دارید. به سادگی آنها را به یک «فضای مشخص» دعوت کنید و ایده های خود را با هم در میان بگذارید.
شبکه اجتماعی سازمانی کولتفرم با داشتن امکانات چت خصوصی و کانالهای کاری،امکان سازماندهی و مدیریت تعاملات درون سازمانی را برای شما فراهم می کند.
درخواست مشاوره و دموی کولتفرم
ارتباطات داخلی
از آنجا که شبکه اجتماعی سازمانی مکالمات غیررسمی را تشویق و تقویت می کند، برای ایجاد روابط میان گروه های بزرگی از افراد عالی است. ممکن است حالتی رخ دهد که نیروی کار شما پس از جذب یا ادغام نیاز به یکپارچه سازی داشته باشند، یا نیاز به اجرا و اعلام تغییرات دارید، یا جایی که سیاست های شرکت باید روشن شوند. زمانی که نیاز به معرفی پرسنل جدید به تیم دارید، شبکه اجتماعی سازمانی میتواند فرصت و فضای استراتژیکی به شما ارائه دهد.
امکان تماسهای دو به دو و چند نفره به صورت صوتی یا تصویری، از امکانات موجود در شبکه اجتماعی سازمانی کولتفرم است که ارتباطات داخلی سازمان را برای شما آسان و در دسترس می کند. با ایجاد اشتراک رایگان و تست یک ماهه این امکانات را بررسی کنید.
خدمات مشتریان و ابزارهای جانبی
هنگام راه اندازی یک محصول یا خدمت یا انجام تحقیقات، ممکن است لازم باشد که با یک تیم خارج از شرکت همکاری کنید. چنین پروژه های اشتراکی نیاز به یک محیط کنترل شده، به منظور نظارت و ارائه جهت و جلوگیری از فروش یا نشت اسرار شرکت، مانند نرم افزار یکپارچه سازی شده با قابلیت شبکه های اجتماعی سازمانی دارند. مورد کاربردی معمول می تواند همکاری با شرکتهای مشاوره و پیمانکاران باشد.
نرم افزار شبکه اجتماعی سازمانی، یک فضای تعاملاتی ارائه می دهد که در عین ارائه انعطاف پذیری کافی برای انجام کار، کنترل می شود. تیم ها می توانند ایده های خود را به اشتراک بگذارند، فایل ها را انتقال دهند و بصورت بلادرنگ با هم تعامل داشته باشند. انعطاف پذیری می تواند براساس نیازها و الزامات مقیاس بندی شود و زمانی که پروژه کامل شد، چنین فضاهایی می توانند بایگانی شوند و به عنوان پایگاه های دانش برای پروژه های مشابه استفاده شوند.
پشتیبانی از مشتری را می توان روی شبکه اجتماعی سازمانی نیز پیاده سازی کرد. نمایندگان حمایت از مشتری می توانند از شبکه داخلی برای استفاده از اطلاعات استفاده کنند در حالی که بخش عمومی شبکه اجتماعی سازمانی(ESN) می تواند برای ارائه پشتیبانی از داخل سازمان استفاده شود. از آنجایی که تنها از یک سیستم در داخل و خارج استفاده می شود، هیچ منحنی یادگیری شتابی وجود ندارد و کاربران احساس راحتی بیشتری در ارائه پشتیبانی خواهند داشت. برخی از سیستم ها حتی می توانند با سیستمهای مدیریت درخواست و پیشرفته مراقبت از مشتری ادغام شوند و کارایی و سرعت را بهبود بخشند.
گروه ها
با ایجاد کانال یا گروه های نامگذاری شده و مشخص، افراد می توانند در آن عضو شده و از طریق علایق و مسئولیت های مشترک، بحث و تبادل نظر کرده و دانش خود را در آن به اشتراک بگذارند.سازمان ها می توانند با استفاده از این دانش جمعی ، با افزایش بهره وری و تسریع زمان عرضه به بازار ارزش بیشتری را از درون ایجاد کنند.
گروه ها همچنین حس تعلق را ایجاد می کنند که در آن کارمندان می توانند جمع شوند و روابط خود را بیشتر کنند. این فضاهای ارتباط ساز در نهایت به کاهش عدم مشارکت و خروج کارکنان و در عین حال افزایش روحیه شغلی منجر می شوند که به این معنی است که کارمندان بهره ورتر و شاد تر هستند.
ایده پردازی، جمع سپاری و نوآوری
فضاهای تعاملات اجتماعی این قدرت را دارند که گروه های بزرگی از افراد را دور هم جمع کنند. حتی کسانی که منافع و نقشهای مشترک پیشین نداشتند. هنگامی که این گروه از افراد دور هم جمع می شوند، می توان از هوش جمعی آن ها برای خلق محصولات و خدمات بهتر، بهبود فرایندهای موجود و گاهی اوقات، معرفی محصولات و خدمات کاملا جدید استفاده کرد. فضاهای شبکه اجتماعی سازمانی( ESN) معمولا پایه نوآوری و طوفان فکری مشارکتی هستند.
عناصر و قابلیت های شبکه های اجتماعی سازمانی
برای اینکه هر پیشنهاد یک شبکه اجتماعی سازمانی یک پیشنهاد ارزشمند باشد، باید برای استفاده توسط جوامع، شبکهها و تیمهای پشتیبانی سازگار شود. ابزارها و قابلیت های همکاری آنلاین که مربوط به استفاده توسط کاربران خاص هستند باید در نرمافزار تعبیه شوند.
دایرکتوری و پروفایل افراد
شبیه به یک شبکه اجتماعی عمومی، نرم افزار شبکه اجتماعی سازمانی باید شامل یک دایرکتوری از کاربران و پروفایل های کاربری باشد. شما باید قادر به مشاهده نام، رتبه، اطلاعات کاری، اطلاعات اجتماعی، اطلاعات شخصی و کسب وکار کاربران باشید. پروفایل های کاربران نیز باید شامل جریان فعالیت آن ها، روابط با دیگران، فضاهایی که مدیریت یا مشارکت می کنند، و وبلاگ ها یا ویکی هایی که نوشته اند، باشد. هرچه بیشتر بتوانید در یک پروفایل کاربری کاوش کنید، ارزش بیشتری به دست می آورید. چنین بینشی می تواند نگاهی اجمالی به تخصص، علایق و نقش های آن ها در یک سازمان به شما ارائه دهد.
جریان های فعالیت و اعلان ها
جریان های فعالیت به شما اجازه می دهند بدون نیاز به وارد شدن به جزئیات، یک نمای کلی از فعالیت خود به دست آورید. این برنامه به شما محتوایی که نوشته اید، تاریخچه نظرات شما و فعالیت افرادی که دنبال می کنید را نشان خواهد داد. از سوی دیگر، اعلانها هشدارهایی هستند که سیستم فکر می کند برای شما جالب باشند مثل به روز رسانی مدیر انجمن روی وبلاگ هایی که نوشته اید، کامنت گذاری در مورد محتوای شما، تخصیص پروژه و تاییدیه برای پیوستن به فضاهای همکاری که درخواست دادهاید.
گروه ها و فضاهای کاری
این ها بخش ها یا فضاهای محدودی هستند که مکالمات خاصی در آن ها صورت می گیرد. آن ها می توانند نیاز به تایید عضویت داشته باشند، یا ممکن است برای هر کسی باز باشند. گروه ها و فضاهای کاری برای هدایت مکالمات و مدیریت توسعه محتوا استفاده می شوند. تیم ها می توانند در تولید محتوا و پروژه ها همکاری کنند و ایده ها آزادانه بین اعضا به اشتراک گذاشته میشوند.
درخواست جلسه مشاوره و دمو
ایجاد محتوا و بحثها
به منظور تشویقِ تولید محتوا و بحث و تبادل نظر، شبکه اجتماعی سازمانی دارای ابزارهای ارتباطی کسب وکار مانند ویکی ها و وبلاگ هستند که کاربران می توانند محتوا را بنویسند و منتشر کنند و اجازه دهند دیگران نظرات خود را در آن ببینند و پست کنند. وبلاگ ها و مقالات عموما غنی از دانش هستند و زمانی که به خوبی سازماندهی شوند، می توانند برای بهره برداری از تخصص و علایق کارکنان مورد استفاده قرار گیرند.
کشف و فیلترینگ
به منظور سودمند بودن، هر محتوای ایجاد شده در فضاهای کاری باید قابل جستجو باشد همچنین داشتن ویژگی جستجو یا شاخص ویکی ضروری است. با افزایش پذیرش شبکه اجتماعی سازمانی در یک سازمان، شما می توانید انتظار داشته باشید که کاربران بیشتری در محتوا مشارکت کنند و در طول زمان، مکان یابی اطلاعات می تواند دشوار باشد. با برچسب گذاری و گروه بندی محتوا، فیلتر کردن و کشف محتوا در شبکه اجتماعی سازمانی آسان تر می شود. برخی از شبکه های اجتماعی سازمانی حتی به شما این امکان را می دهند تا محتوا را به وسیله برچسب، تاریخ یا وابستگی گروهی جستجو کنید.
گفتگو و کامنت گذاری
هر زمان که شما یک وبلاگ یا ویکی پست می کنید، خوانندگان احتمالا نظرات خود را اضافه می کنند یا در مورد یک ایده بیشتر توضیح می دهند. گفتگوهایی که در این فضاها صورت می گیرند می توانند به ارزش پست های وبلاگی بیافزایند. با فعالسازی امکان کامنتگذاری در مورد پست های نوشته شده، می توان مکالمات را فراتر از مقاله یا پست گسترش داد. همچنین هر کسی که مکالمه را دنبال می کند، هر زمان که نظری منتشر شود، در جریان فعالیت خود به روز رسانی خواهد شد و آن ها نیز می توانند نظر خود را در مورد این موضوع بیان کنند.
قابلیت های یکپارچه سازی
برای اینکه یک شبکه اجتماعی سازمانی ارزش واقعی داشته باشد، باید در کنار CRM، ERP و سیستم های دیگر موجود کار کند. نقش API ها در این حوزه کلیدی است چرا که شبکه اجتماعی سازمانی را قادر می سازد تا فراتر از یک سیستم اجتماعی تعاملی بسته عمل کند. با یکپارچه سازی نرم افزارهای اجتماعی با دیگر برنامه های کاربردی سوم شخص، سطح تعامل میان کاربران نهایی افزایش می یابد و در نهایت باعث بهبود و افزایش ارتباط و هم کاری در شرکت ها می شود.
شبکه اجتماعی سازمانی کولتفرم مجهز به ابزارهای یکپارچه سازی قدرتمند می باشد که با اتصال به سایر ابزارها و نرم افزارهای سازمانی کنونی شما، مدیریت و تعامل یکپارچه درون سازمان را برای شما آسان می کند.
برنامه های کاربردی روزمره
بیشتر نرم افزارهای شبکه اجتماعی سازمانی شامل یک لیست دسته بندی شده از برنامه های کاربردی هستند. از مدیریت وظیفه، تقویم، مدیریت فایل و سند، تا برنامه های موردی و مدیریت درخواست، فهرست های To-do و برنامه های چت. فهرست آنچه با برنامه های یکپارچه امکان پذیر است، در حال افزایش است. در نتیجه، اغلب سازمان ها برنامه های مستقل مانند ایمیل ها را جایگزین کرده اند و مستقیما به سراغ استفاده از این پیشنهادهای بسته بندی شده رفته اند که از مدیریت پروژه قوی تر پشتیبانی می کنند. حتی امکان شخصی سازی و فعال یا غیرفعال کردن برخی از این برنامه ها در بین کاربران منتخب وجود دارد. این انعطاف پذیری، شبکه اجتماعی سازمانی را برای شرکت های کوچک، متوسط و بزرگ جذاب می کند.
روندهای در حال ظهور
شبکه های اجتماعی عمومی و روندهای مدیریت دانش در حال گسترش هستند و نحوه تعاملات و ارتباطات ما را تغییر می دهند. هر کدام از این شبکه ها رفتار متفاوتی را بازنمایی می کنند و شبکه های اجتماعی سازمانی هم تفاوتی ندارند.
تغییر فرهنگ های سازمانی
تکنولوژی های اجتماعی، فرهنگ سازمانی شرکت ها را بدون توجه به اندازه تغییر می دهند. مدیران عامل در حال حاضر از شبکه های اجتماعی استقبال می کنند و می توانند به مشتریان خود نزدیک شوند و این به نوبه خود چابکی و حرکت آن ها را افزایش می دهد. با به اشتراک گذاشتن اطلاعات به روش های مختلف و استفاده از چیزهایی مانند جمع سپاری، کارها به شیوه ای بسیار متفاوت انجام می شوند.
فن آوری اجتماعی به عنوان اینترانت جدید
وقتی در مورد آن فکر می کنید، اطلاعات در ایمیل در دسترس نیست . از طرف دیگر، جامعه چنین اطلاعاتی را از طریق افزایش تعاملات و سرعت بخشیدن به نوآوری محصول دریافت می کند. بسیاری از سازمان ها این موضوع را درک می کنند و بیشتر و بیشتر برای نرم افزارهای اجتماعی هزینه می کنند تا جایگزین ایمیل شوند. استقرارها این برنامه ها تحت تاثیر همکاری کارکنان، ایده پردازی و کارایی در مکان یابی افراد و منابع هستند.
ورود استانداردهای فن آوری اجتماعی به سازمان ها
فعالیت های کسب وکار اجتماعی دیگر منزوی نیستند. این ابزارها اکنون از طریق یک جریان فعالیت که در آن کاربر همیشه در متن است، یکپارچه می شوند. در حال حاضر شاهد اجرای API ها و ابزارهای اجتماعی در شبکه های اجتماعی و اجرا در مکان های مختلف هستیم. تمام این موارد تنها در وب مصرف کننده در دسترس بودند، اما اکنون شاهد به کارگیری آن ها در ابزارهای شبکه اجتماعی سازمانی هستیم.
فن آوری اجتماعی در تلفن همراه
همانطور که پدیده استفاده از تلفن همراه و تبلت شخصی در شرکت ها نفوذ می کند، تحرک در ابزارهای اجتماعی شرکت ها در حال افزایش است. رشد انفجاری موبایل همراه با تبلت و گوشی هوشمند به شرکت ها کمک می کند تا علاوه بر شادتر کردن کارمندان در زمان استفاده از دستگاه هایشان، زیرساخت ها را کاهش داده و در هزینه ها صرفه جویی کنند. در هر جایی و هر زمانی دسترسی به اطلاعات رو به افزایش است و کارمندان خواستار آن هستند. اپلیکیشن های موبایل مجهز به شبکه های اجتماعی سازمانی امکان دسترسی فوری و انعطاف پذیر را فراهم می کنند.
فن آوری اجتماعی فن آوری اجتماعی باعث رونق کسب وکار می شود
بسیاری از سازمان های برجسته در حال تشویق کارمندان خود به استفاده از شبکه های اجتماعی در داخل و خارج از فایروال خود هستند. بسیاری از کسب و کارهایی که از فناوری های وب ۲.۰ استفاده می کنند، شاهد درآمد بالا، دسترسی بهتر به دانش و هزینه های کم تر برای انجام کسب وکار هستند. وقتی کارمندان با مشتریان و شرکای تجاری درگیر می شوند، حجم عظیمی از داده ها را ایجاد می کنند که از آن ها برای افزایش ارزش استفاده می شود.
همچنین بخوانید:چگونه با چالشهای مهم تعامل در محل کار مواجه شویم؟
کلید موفقیت
به منظور رقابتی بودن باید آنچه در محیط سازمانی اجتماعی در حال رخ دادن است را در نظر بگیرید و ببینید چگونه می توانید آن را در سازمان خود پیاده سازی کنید. برداشتن یک گام خلاقانه به منظور نگاشت این فناوری ها برای حرکت به سطح بعدی مهم است.
- تدوین دستورالعمل های اجتماعی، آداب کسب وکار و انطباق / حاکمیت برای استفاده مسئولانه از این ابزارهای اجتماعی
- استخدام پذیرندگان اولیه که در حال حاضر از نظر بازیگران اجتماعی فعال هستند نیز به تسریع پذیرش کمک خواهد کرد.
- از نظر اجتماعی، فعال کردن راه حل ها و سرمایه گذاری های موجود نیز می تواند نرخ پذیرش را به طور چشمگیری افزایش دهد.
- شبکه های اجتماعی را مشابه با سیلو ایجاد نکنید، بلکه در عوض شبکه های اجتماعی را برای کاربر به ارمغان بیاورید و بر استانداردهای باز برای هدایت نوآوری سازمانی تمرکز کنید که از نوآوری سریع در شبکه های عمومی استفاده می کند.
- توصیه دیگر این است که ابزارهای سازمانی خود را با در نظر گرفتن موبایل طراحی کنید.
- همچنین در نظر داشته باشید که چگونه می توانید از داده های کلان استفاده کنید و با استفاده از تحلیل آن ها را درک کنید.
- علاوه بر این اجازه دهید کارمندان به صدای سازمان و برند شما تبدیل شوند.
وقتی صحبت از نرم افزارهای شبکه اجتماعی سازمانی همانند کولتفرم به میان می آید، کلید اصلی یکپارچه سازی با اینترانت، یکپارچه سازی آن با ایمیل و پیام رسان ها و یکپارچه سازی با اپلیکیشن های تجاری است که در حال حاضر از آن ها برای ساده سازی کسب وکار خود استفاده می کنید.
درخواست جلسه مشاوره و دمو کولتفرم
ساخت اکانت رایگان