تعاملات سازمانی چیست؟ 12 راهکار افزایش تعامل و همکاری درون سازمانی
تعاملات سازمانی و همکاری تیمی درون سازمانی، سنگ بنای کلیدی کسب وکارهای موفق است. در محیط کاری تعاملی، شاهد افزایش سطح اعتماد، تعهد بالاتر نیروی کار با عملکرد بهبود یافته تر هستیم. در این مقاله به راهکارهایی برای بهبود سطح تعاملات سازمانی و همکاری تیمی می پردازیم و 12 راهکار برای افزایش سطح تعاملات درون سازمانی و همکاری تیمی ارائه خواهیم کرد.
تعاملات در لغت نامه به معنی همراهی، همیاری، دستیار، شراکت، هم پیشگی، همدستی، هم شغلی است.
تعاملات سازمانی و همکاری تیمی درون سازمانی، سنگ بنای کلیدی کسب وکارهای موفق است. در محیط کاری تعاملی، شاهد افزایش سطح اعتماد، تعهد بالاتر نیروی کار با عملکرد بهبود یافته تر هستیم. در این مقاله به راهکارهایی برای بهبود سطح تعاملات سازمانی و همکاری تیمی می پردازیم و 12 راهکار برای افزایش سطح تعاملات درون سازمانی و همکاری تیمی ارائه خواهیم کرد.
مطالعات نشان می دهد که عملکرد تیم های کاری موفق (همکاری درون سازمانی تیمی بالایی دارند)، 5 برابر بیشتر از تیم های دیگر است، چون برای دستیابی به یک هدف مشترک، تلاش جمعی و هم افزایی دارند.
با این وجود برخلاف مزایای شناخته شده کار تیمی سازمانی، به ندرت مدیران موفق به ایجاد کار تیمی می شوند یا حتی آن را در اولویت قرار نمی دهند. بررسی پژوهشی که روی کار تیم های فروش سازمان ها انجام شد، اهمیت این مساله را آشکارتر می کند. جالب است بدانید، از بین 1400 مدیر اجرایی و کارمند فروش، 86 درصد آنها عامل اصلی شکست در محیط کار و عدم موفقیت در رسیدن به اهداف فروش را عدم وجود تعامل مثبت تیمی می دانستند.
ایجاد یک محیط کار دیجیتال تعاملی در تیم های کاری سازمانی، چندان ساده نیست. یکپارچه سازی ارزش های تعاملی با مسائل اخلاقی و تعهد در کار تیمی و سیاست های شرکت، نیاز به تلاش زیادی دارد. در حقیقت هم استراتژی و هم نقشه راه مناسبی را لازم دارد. در این مقاله چند استراتژی را برای تقویت کار تیمی بیان می کنیم که به شما در مدیریت و ایجاد تعاملات سازمانی در تیم کاری پشتیبانی کمک می کند.
تعاملات سازمانی را تعریف کنید ؟
تعاملات در لغت نامه به معنی همراهی، همیاری، دستیار، شراکت، هم پیشگی، همدستی، هم شغلی است.
اما در فرهنگ کار سازمانی مفهوم تعامل به معنای کار کردن یک یا چند نفر از اعضای یک سازمان برای تکمیل یک پروژه یا توسعه ایده ها یا فرآیند یک سازمان است. در محل کار، همکاری زمانی اتفاق میافتد که دو یا چند نفر با هم برای رسیدن به یک هدف مشترک که به نفع تیم یا شرکت است، همکاری می کنند. همکاری در محل کار به مهارت های بین فردی، مهارت های ارتباطی، اشتراک دانش و استراتژی نیاز دارد و می تواند در یک فضای کار فیزیکی در یک شرکت و یا یک تیم کاری بصورت ارتباط کار دورکاری برای همکاری با ابزارهای دورکاری ایجاد شده باشد.
انواع همکاری تیمی درون سازمانی ؟
هم افزایی در کار تیمی نیازمند بهبود و توانایی هایی در سازمان می باشد.برخی از این توانایی ها مثل: مهارت ارتباط درون سازمانی، هوش هیجانی و انعطاف و احترام متفابل می توان اشاره کرد در ادامه به توضیح این توانایی ها خواهیم پرداخت.
مهارت ارتباطات درون سازمانی
مهارت های ارتباطی درون سازمانی شامل : مهارت شنیدن، مهارت نوشتن، مهارت کلامی و مهارت غیر کلامی است.
مهارت شنیداری
یکی از ابتدائی ترین مهارت ها در ارتباطات درون سازمانی است، شنیدن درست سخنان اعضای تیم های کاری، عدم قضاوت، و درک درست از گفته ها و شنیده ها از جمله این توانایی هاست.
مهارت نوشتاری
ارتباطات درون سازمانی اغلب به صورت ارسال پیام یا تماس های کوتاه خلاصه می شود که از طریق ایمیل، CRM یا پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی سازمانی است. این مورد برای سازمان ها و شرکت هایی که تیم های کاری دور کار دارند اهمیت بیشتری پیدا می کند. نوشتن پیام مناسب برای ارتباط بین همکاران و انتقال مفهوم درست در قالب یک پیام متنی یکی از توانایی های مهم در ارتباطات درون سازمانی بشمار می آید.
مهارت کلامی
مهارت کلامی به معنای انتقال پیام به شیوه درست و واضح در کوتاه ترین شکل ممکن می باشد.
مهارت های غیر کلامی
حدود ۹۳ درصد از ارتباطات اعضای یک تیم کاری سازمانی به صورت غیر کلامی انجام می شود. این آمار اهمیت این توانایی ارتباطی را نشان می دهد. زبان بدن، لحن و آوای گفتار، از جمله مهارت های غیرکلامی به حساب می آیند. شما می توانید یک جمله را با لحن و آوا های متفاوت بیان کنید که شنونده شمارا تحت تاثیر حالات ارتباطی قرار می دهد.
هوش هیجانی
هوش هیجانی یکی از مهمترین مهارت های است که به مدیریت احساسات شما، تشخیص احساسات سایر اعضای گروه سازمانی را می دهد تا در برخورد و مواجه با این احساست بهترین واکنش را نشان دهید. اصلی ترین مولفه های هوش هیجانی عبارت اند از:
- تابآوری
- توانایی شخصی نکردن مسائل کاری
- انتقاد پذیری
- توانایی تشخیص احساسات شدید و کنترل عواطف
- کنجکاوی
- دلسوزی
- توانایی رفع سوءتفاهم
شبکه اجتماعی سازمانی کولتفرم یک ابزار ارتباطات و تعاملات سازمانی ایرانی که مشابه اسلک و مایکروسافت تیمز است ،در ارتقا ارتباطات و تعاملات درون سازمانی نقش بسزایی دارد. ایجاد اشتراک رایگان>