چچ

مزایای اصلی استفاده از شبکه اجتماعی سازمانی

شبکه اجتماعی سازمانی بستری است که سازمان‌ها می توانند با استفاده از آن از امکانات مشابه شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی عمومی برای اتصال کارکنان، فرآیندهای کسب و کاری و اطلاعات و اسناد سازمانی به صورت داخلی و درمحدوده کنترل سازمان بهره ببرند. در اینجا به برخی مزایا و معایب آن می پردازیم.

مزایای اصلی استفاده از شبکه اجتماعی سازمانی

1. ارتباطات ساده

شبکه های اجتماعی سازمانی می توانند با جایگزین کردن ایمیل های طولانی و گیج کننده با کانال های ارتباطی عمومی یا خصوصی، به کاهش درهم ریختگی پیامهای ورودی کمک کنند. در حالی که اطلاعات کل شرکت را می توان به صورت عمومی با همه کارمندان به اشتراک گذاشت، می توانید با اعضای تیم از طریق کانال های خصوصی و ارسال پیام از داخل شبکه های اجتماعی سازمانی گفتگوهای مستقیم آغاز کنید. این کار به نوبه خود باعث می شود تا کارمندان بتوانند همه مکالمات را پیگیری کنند و هیچ اطلاعات مهمی را از دست ندهند.

شبکه های اجتماعی سازمانی همچنین لیست راهنمای شرکت را در دسترس تر می کنند و کارمندان دیگر نیازی به جستجوی آدرس ایمیل همکاران خود برای برقراری ارتباط با آنها ندارند. یافتن همکاران و ارتباط مستقیم با آنها در هر زمانی با شبکه های اجتماعی سازمانی امکان پذیر است که می تواند تعاملات بین تیمی را تقویت کند و از مشکلات ارتباطی که با ایمیل ها ایجاد می شود، جلوگیری کند.

2. مرکز ذخیره سازی اطلاعات

شبکه‌های اجتماعی سازمانی به‌عنوان یک پلت‌فرم با دسترسی همه جانبه کار می‌کنند که در آن کارکنان می‌توانند تمام اسناد مهم شرکت مانند داده‌های مربوط به پروژه، منابع آموزشی، راهنماها، مقالات تحقیقاتی مرتبط و اخبار صنعت را پیدا کنند.

یکپارچه سازی یک مرکز ذخیره سازی اطلاعات مبتنی بر ابر، مدیریت اسناد را ساده می کند و به اعضای تیم اجازه می دهد به آخرین نسخه هر فایلی در همان زمانی که با آنها به اشتراک گذاشته می شود، دسترسی داشته باشند. یک مرکز ذخیره سازی اطلاعات متمرکز، همچنین ورود کارکنان جدید را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند زیرا می‌توانید به سرعت همه اطلاعات مربوطه را با آنها به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید:چرا باید از ابزارهای تعاملات سازمانی استفاده کنید

3. تعاملات و همکاری متمرکز

قرار دادن تمام اسناد به اشتراک گذاشته شده، داده‌های پروژه، و تکالیف وظایف در یک پلتفرم به این معنی است که اعضای تیم شما همیشه می‌دانند چه کاری و تا چه زمانی باید انجام شود. در نتیجه، شبکه های اجتماعی سازمانی همکاری را حتی برای تیم های توزیع شده با متمرکز کردن کل فرآیند آسان تر می کنند. چه تیم شما همگی تمام وقت دورکار هستند یا فقط بعضی از آنها دورکارند، می توانید اطمینان حاصل کنید که همه کارکنان همیشه با یک شبکه اجتماعی سازمانی اختصاصی، با یکدیگر در ارتباط هستند.

علاوه بر این، یک شبکه ارتباطی در سراسر شرکت که در آن کارکنان می توانند با یکدیگر همکاری کنند و در هر زمانی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، روحیه کارکنان را نیز بهبود می بخشد. این حس تعلق را القا می کند، به خصوص در مواقعی مانند اکنون که افراد تعاملات چهره به چهره محدودی با همکاران خود دارند.

4. مکانی برای ارتباطات اجتماعی و غیر رسمی

شبکه های اجتماعی سازمانی مکان مناسبی برای ایجاد کانال های غیررسمی و سرگرم کننده برای ایجاد رفاقت قوی بین کارمندان هستند. شما می توانید فضاهای مجازی برای بحث در مورد علایق شخصی مختلف و جشن تولد و همچنین نقاط عطف مهم ایجاد کنید. تشویق اعضای تیم به مکالمات غیررسمی باعث می شود آنها احساس کنند که در خانه هستند، حتی زمانی که از راه دور و از مکان های مختلف کار می کنند.

5. فرهنگ سازمانی فراگیر

البته، یک شبکه اجتماعی سازمانی نمی تواند فرهنگ سازمان شما را ایجاد کند. به هر حال، فرهنگ سازمانی شما باید قبل از برنامه ریزی برای پیاده سازی یک ابزار شبکه اجتماعی سازمانی یا هر ابزاری برای آن موضوع، درست باشد. اما یک شبکه اجتماعی سازمانی می تواند به تأکید بر فرهنگ سازمانی شما کمک کند، به ویژه برای کارمندان جدید و از راه دور که هر روز در دفتر نیستند. تماشای و خواندن مکالمات در میان سایر همکاران می تواند به کارکنان جدید کمک کند تا ایده روشنی در مورد فرهنگ سازمان پیدا کنند و باعث می شود در صحبت کردن و برقراری ارتباط بیشتر با همکاران خود احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

مهمترین معایب شبکه اجتماعی سازمانی

1.حواس پرتی شبکه های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی سازمانی برای سازمان‌ها طراحی شده‌اند و فقط برای کارمندان داخلی قابل دسترسی هستند، اما همچنان می‌توانند به اندازه پلتفرم‌های شبکه های اجتماعی عمومی حواس‌پرتی ایجاد کنند.

هدف شبکه های اجتماعی سازمانی ،کمک به کارمندان برای همکاری و برقراری ارتباط موثر با اعضای تیم است. اما صرف زمان بیش از حد بر روی شبکه های اجتماعی سازمانی به جای تمرکز بر کار واقعی آنها می تواند منجر به کاهش بهره وری و کارایی کلی کارکنان شود.

در حالی که ابزارهای چت پیوند بین سازمان را تشویق می کنند، مکالمات خود به خودی می توانند به سرعت از کنترل خارج شده و حواس پرتی ایجاد کنند. در نتیجه، اگر قوانین و مقرراتی را برای استفاده از شبکه اجتماعی سازمانی تنظیم نکرده باشید، ردیابی فعالیتها ممکن است دشوار شود.

2.پیام ها و اعلان ها در ساعت های غیر متعارف

شبکه های اجتماعی سازمانی به کارمندان اجازه می دهند تا با همکاران خود در زمان واقعی ارتباط برقرار کنند و پاسخ های سریع دریافت کنند. اما این بدان معنا نیست که کارمندان بتوانند در هر زمانی از روز با همکاران خود ارتباط برقرار کنند و انتظار پاسخ سریع را داشته باشند. دریافت پیام های کاری در ساعات غیرمتعارف روز باعث می شود کارمندان احساس ناامیدی و سرخوردگی کنند. بهترین راه برای جلوگیری از این امر این است که یا به کارمندان اجازه دهید اعلان‌ها را در زمانی که در دسترس نیستند محدود کنند یا روی کارهای مهم تمرکز کنند.

3.مکالمات انفرادی

با ابزارهای جداگانه برای شبکه های اجتماعی سازمانی، تعاملات تیمی، مدیریت اسناد و مدیریت پروژه، به راحتی می توان مکالمات را به صورت انفرادی درآورد. کارمندان ممکن است یک مکالمه را در ابزار مدیریت پروژه شروع کنند تا در نهایت به یک بحث مفصل تیمی در مورد ابزار شبکه اجتماعی سازمانی ختم شود. در پایان روز، کارمندان شما در حال بررسی مکالمات در مورد ابزارهای مختلف هستند تا آنچه را که واقعاً نیاز دارند پیدا کنند.

استفاده موثر از شبکه های اجتماعی سازمانی برای افزایش قدرت آنها

بهترین شبکه‌های اجتماعی سازمانی آنهایی هستند که با زیرساخت‌های فناوری اطلاعات موجود شرکت شما ادغام می‌شوند بدون اینکه به هیچ وجه آن را مختل کنند. معرفی ابزارهای جدید به انبوه برنامه های کنونی کاربردی در سازمان شما، فقط کار را برای کارمندان گیج کننده تر می کند و بهره وری آنها را بیشتر کاهش می دهد.

در عوض، می‌توانید یک پلتفرم شبکه اجتماعی سازمانی مانند کولتفرم را پیاده‌سازی کنید که شامل تمام ویژگی‌هایی است که کارمندان شما برای انجام کارها به طور کارآمد نیاز دارند، از جمله: مدیریت پروژه، مرکز دخیره سازی طلاعات، ذخیره‌سازی ابری متمرکز، کانال‌های ارتباطی عمومی و خصوصی، و یک شبکه اجتماعی سازمانی کارآمد. درخواست جلسه مشاوره و دمو
مترجم: نسرین اسکندریان
اجازه انتشار: قید نشده
نوع: ترجمه
آدرس وب سایت: https://kissflow.com/digital-workplace/collaboration/guide-to-enterprise-social-networking/
آدرس کوتاه شده: