چچ

محل کار دیجیتال (قسمت 1): محل کار دیجیتال چیست؟

این مقاله قسمت اول از مجموعه‌ای است که در آن به بررسی محل کار دیجیتالی خواهیم پرداخت. اینکه محل کار دیجیتال به چه معناست و سازمان‌ها چگونه می‌توانند با این مقوله سازگار شوند. قبل از اینکه به ابزارهای خاصی برای پشتیبانی از این موضوع نگاه کنیم، بر روی این سوال اساسی و پرمخاطب "محل کار دیجیتال چیست؟" تمرکز خواهیم کرد.

محل کار دیجیتال (قسمت 1): محل کار دیجیتال چیست؟

تغییر محل کار

تغییر ناشی از فناوری، بخش اصلی داستان بشر است. تفاوت اکنون در ماهیت همه جانبه این تغییر است. پیشرفت فناوری دیجیتال با چنان سرعتی اتفاق می‌افتد که ما در تلاش برای ادامه دادن هستیم. از مردم انتظار می رود که با اطلاعات بیشتری از منابع متعدد و با سرعت فزاینده، سروکار داشته باشند. این نه تنها روش کار ما را تغییر می‌دهد، بلکه بر برخی از بخش‌های اساسی انسان بودن تأثیر می‌گذارد، به گونه‌ای که هیچ تغییر تکنولوژیکی دیگری قبلاً نداشته است.

با این تغییر در امکان جابجایی و ارتباطات ما، انتظار می رود که این تغییرات در پیشنهادات کارفرمایان منعکس شود. چالش اساسی محیط کار دیجیتال برای کارفرما و کارمند در اینجا نهفته است. وقتی صحبت از همکاری و اتصال نیروی کار از راه دور به میان می‌آید، امکانات جدیدی را به ارمغان می‌آورد و تعاریف معنای حضور در محل کار را تغییر می‌دهد.

تعریف محل کار دیجیتال، بسیار گسترده و دائماً در حال تغییر است و تعیین یک تعریف ثابت را دشوار می کند. در یک مفهوم کلی، محل کار دیجیتال اساساً دیجیتالی کردن رویدادهای سنتی در محل کار است. این تعریف، ابزارها، فناوری‌ها و فضاهای دیجیتالی را در بر می‌گیرد که با گسترش، جایگزینی یا تقویت شیوه های کاری سنتی، به ما در انجام کارها و کار با یکدیگر، کمک می‌کنند.

مزایای محل کار دیجیتال

تکامل با دوران و پیاده سازی فضاهای دیجیتال برای کار، مزایای قابل توجهی دارد، که شامل:

  1. ارائه ابزارها و فناوری های دیجیتال می تواند به افزایش بهره وری کارکنان فعلی و جذب استعدادهای جدید کمک کند. این امر به نوبه خود تأثیر مثبتی بر عملکرد سازمانی دارد.
  2. ارتباط کارکنان با اطلاعات و فرصت های یادگیری، که از هر جایی به آن دسترسی دارند، به آنها انعطاف پذیری بیشتری در به اشتراک گذاری اطلاعات می دهد.
  3. با بهره گیری از این واقعیت که کارکنان با فناوری راحت هستند، در استفاده از امکاناتی مانند دسترسی به اسناد منابع انسانی، فناوری اطلاعات و غیره خودکفا می شوند.
  4. ابزارهای دیجیتالی دامنه وسیعی در جهت گسترش و بهبود وظایف روزمره برای ما فراهم می کنند. این کار به نوبه خود بهره وری، رضایت و حفظ استعداد را افزایش می دهد.
  5. امکان جابجایی و ارتباط بیشت را فراهم می کنند، به این معنی که کارمندان می توانند در هر مکانی، در داخل یا خارج از دفتر کار کنند و با هم ارتباط داشته باشند.

جذب نیروی کار دیجیتال

نیروی کار طی پنج سال گذشته تغییر کرده است و احتمالاً در پنج سال آینده با شتاب بیشتری تغییر خواهد کرد. برای اولین بار، پنج نسل با هم و در یک محل کار، کار خواهند کرد . این موضوع، همراه با میزان تغییرات تکنولوژیکی و تغییر در نحوه تمایل و حتی انتظار افراد برای کار، چالش‌های مهمی را برای کارفرمایان ایجاد می‌کند. در نتیجه، یک محل کار دیجیتال باید در فهرست اولویت‌های افرادی باشد که به دنبال جذب استعداد، افزایش نرخ حفظ و بهبود رضایت کارکنان هستند.

برای سازمان هایی که به دنبال سرمایه گذاری از این فرصت ها هستند، خیلی راحت با تمرکز بر فناوری، خودِ افراد را فراموش می کنند. در حقیقت مردم و فرهنگ، دو عامل مهم در توسعه موفقیت آمیز یک محل کار دیجیتال است. همراه کردن کارکنان با خود و ایجاد فرهنگی که پذیرش ابزارهای دیجیتال را به عنوان بخشی از روشی جدید و بهتر برای انجام کارها تشویق می کند، بسیار مهم است.

برای بسیاری از سازمان‌هایی که سبک محیط کار را تغییر می‌دهند، نیاز به تغییر ذهنیت هم دارند. تغییر در سطوح پائین سازمان به اندازه تغییر در سطوح بالاتر مهم است. سازمان‌ها باید " ذهنیت دیجیتالی " اتخاذ کنند که انعطاف پذیری، سازگاری و تعامل را بین کارکنان تشویق کند.این ذهنیت فرهنگی باید با افزایش "ضریب هوشی دیجیتال" سازمان ها، از طریق برنامه های آموزشی و تربیتی ِ ساختاریافته حمایت شود. بخش های منابع انسانی در آینده احتمالاً بسیار متفاوت تر خواهند شد. این بدان معناست که آنها باید بر پرورش مهارت نیروی کار موجود، برای برآوردن نیازهای یک محیط کاری در حال تغییر تمرکز کنند.

ذهنیت دیجیتالی چابک باید از سطوح بالای سازمان شروع و در سراسر آن به کار گرفته شود، و همه باید توسط یک زیرساخت فناوری، از قبیل ابزارهای انلاین ارتباطات سازمانی( به عنوان مثال کولتفرم(Colatform))، پشتیبانی شود، تا تمام امکانات و نیازهای کلیدی یک محل کار دیجیتال را هم برای کارفرما و هم کارمند فراهم کند.

بیشتر بخوانید: مزایای نرم افزار همکاری سازمانی آن قدر زیاد است که نمی توان نادیده گرفت

اکنون که در این قسمت به پاسخ این سؤال پرداختیم که «محل کار دیجیتال چیست؟»، در قسمت دوم به مبحث ایجاد تعاملات و چگونگی پشتیبانی و افزایش دیجیتالی شدن محل کار می‌پردازیم.

نویسنده: Alexander Pavlović
مترجم: نسرین اسکندریان
اجازه انتشار: قید نشده
نوع: ترجمه
آدرس وب سایت: https://www.ideagen.com/thought-leadership/blog/what-is-the-digital-workplace
آدرس کوتاه شده: