چچ

13 توصیه از متخصصان برتر منابع انسانی برای تقویت فرهنگ سازمانی مثبت

کسب وکارها تمایل دارند هویت خاص خود را داشته باشند. اکثر افرادی که در زمینه منابع انسانی کار می‌کنند تصدیق می‌کنند که فرهنگ سازمانی به همان اندازه که شیوه عملکرد سازمان را تعیین می کند، هویت یک کسب وکار را هم شکل می‌دهد.

13 توصیه از متخصصان برتر منابع انسانی برای تقویت فرهنگ سازمانی مثبت

اگر فرهنگ سازمانی به حال خود رها شود، به سرعت غیرقابل مدیریت خواهد شد. در بدترین حالت، ممکن است کارکنان، شرکت را برای همیشه ترک کنند یا انگیزه کار خود را از دست بدهند. به طور کلی یکی از وظایف بخش منابع انسانی این است که فرهنگ سازمانی را به سمت همکاری بیشتر، بازدهی بیشتر و فضای کار سالم تر سوق دهد.

در ادامه این مقاله ، سخنان و روشهای پیشنهادی 13 تن از متخصصان شورای منابع انسانی فوربس ( Forbes Human Resources Council ) آورده شده که بیان می کند چگونه دپارتمان های منابع انسانی می توانند با ذینفعان شرکت برای ایجاد یک فرهنگ سازمانی مثبت همکاری کند و این که چرا این روش‌ها برای توسعه یک شرکت ضروری هستند.

۱. همکاری با مدیرعامل

مدیرعامل شاهرگ اصلی سازمان است که فرهنگ سازمانی از طریق او در شرکت جریان می یابد. بخش منابع انسانی باید با مدیر عامل همکاری کند و در عوض به چشم یک شریک به او نگاه کند. فرهنگ های پایدار، غنی و سازگار هستند. ارزش‌ها، باورها و اهداف سازمان باید با استانداردهای تبعیت از جمله پذیرشِ تنوع و شمول مرتبط باشند. بخش منابع انسانی می تواند به تعدیل پیچیدگی‌ها در جهت پرورش یک فرهنگ عالی کمک کند. کریستین وزورک، مشاوران وایت لابل ( Christine Wzorek, White Label Advisors )

۲. مصاحبه برای تناسب فرهنگی

مصاحبه زمان خوبی برای ارزیابی تناسب فرهنگ است. یک راه عالی برای انجام این کار، پرسیدن سوالات مرتبط با شایستگی رفتاری است که همسو با ارزش های اصلی شرکت، ماموریت و چشم انداز شرکت هستند. این راهی برای استراتژیک بودن و کنشگر بودن در رویکرد شما برای یافتن بهترین تناسب است. آدام ملور، شرکت وان گاز

۳. مدلسازی و تقویت رفتارهای کلیدی

شرکت هایی با فرهنگ های عالی، رفتارها یا هنجارهای کلیدی دارند که اکثر کارمندان باید از خود نشان دهند. منابع انسانی نه تنها باید این موارد را نشان دهند بلکه باید به مدیران کمک کنند تا تشخیص دهند چه زمانی و چه کسی در تیم این موارد را رعایت نمی‌کند. سپس آن‌ها باید با مدیر همکاری کنند تا بتواند به کارمند در جهت بروز این رفتارهای کلیدی کمک کند. ( Jennifer Dill, Data Innovations LLC)

بیشتر بخوانید: راهکارهای ایجاد فرهنگ سازمانی مثبت ( بخش اول)

۴. نشان دهید که برای پرسنل خود ارزش قائل هستید

کارکنان تمایل دارند در سازمانی کار کنند که در فرهنگ آن مورد تقدیر قرار گیرند و برایشان ارزش قائل شوند. تشکلات منابع انسانی باید ارزش ها و طرح‌هایی را معرفی کنند که به طور مداوم این نوع رفتارها را حمایت و هدایت می کنند. ایجاد فرهنگ سازمانی عالی منجر به بهره وری بالاتر، فرسایش کمتر و تعامل بیشتر کارکنان می شود، که در نهایت منجر به رضایت بیشتر مشتری هم می شود.( Charles Ashworth, Copper)

۵. از تیم بپرسید

نظرسنجی تعاملی یک راه عالی و مقرون به صرفه برای کسب بینش در مورد احساس کارکنان در مورد فرهنگ سازمانی است. این بازخورد می تواند یک ابزار مهم در تعیین این موضوع باشد که آیا بخش منابع انسانی در مسیر درست قرار دارد، یا اینکه نیاز به اصلاح دارد. عمل ساده پرسیدن از کارکنان درباره آنچه فکر می کنند، راه درازی را در حمایت از فرهنگ مثبت شرکت طی کرده است. ( Melinda Godfrey, Seakeeper, Inc.)

۶. پرورش فرهنگ احترام

وجه مشترک تمام فرهنگ‌های عالی، احترام است. کارکنان باید از سوی همکاران، مدیران، مدیران سطح C و بالعکس مورد احترام قرار گیرند. منابع انسانی باید با رسیدگی به موقع به مسائل و شکایات، احترام کارمندان را حفظ کنند. زمانی که احترام از بالا به پایین شرکت جریان داشته باشد در رضایت و تعامل کارکنان منعکس خواهد شد.( John Feldmann, Insperity )

۷. ایجاد یک نهاد اختصاصی کارمندان

این موضوعی برای آزمودن خودمان است. ما در حال رشد هستیم و فرهنگ ما به تناسب تغییر می‌کند و رشد می‌کند. با داشتن یک نهاد اختصاصی کارمندان، من می‌توانم از طریق صحبت کردن با همکاران در مورد کارهایی که باید در دفتر انجام شوند در جهت ایجاد یک فرهنگ مثبت برای همه در مسیر رشد فعال باشم. آن را ساده نگه دارید. تعداد افراد تیم را محدود کنید، اغلب با یکدیگر ملاقات کنید و در مورد سلامتی، سرگرمی و رشد صحبت کنید.( Kelly Loudermilk, BuildHR, Inc.)

۸. توسعه یک راهکار شنیداری

یک راهکار شنیداری جامع توسعه دهید و به کار بگیرید. همه در مورد فرهنگ سازمانی نظر خود را دارند، اما تنها موردی که اهمیت دارد، نظر جمعی نیروی کار است. از نظرسنجی های تعاملی سالانه فراتر بروید و به سمت یک مکانیزم بازخورد «همیشه‌فعال» حرکت کنید تا درک درستی از احساس کارمندان در مورد فرهنگ موجود داشته باشید و ایده های آن‌ها را در مورد آنچه باید تغییر کند جمع آوری کنید. (Kevin Oakes, Institute for Corporate Productivity (i4cp))

۹. تنوع و مشارکت

دپارتمان‌های منابع انسانی نمی توانند فرهنگ سازمانی را به نفع نکات جزئی روزمره نادیده بگیرند. منابع انسانی می‌تواند با استخدام کاندیداهای متنوعی که ارزش های مشابهی با ارزش های شرکت دارند، جامعه بزرگی را پرورش دهد. تیم های منابع انسانی همچنین می توانند برنامه های تعاملی را برای ادغام بهتر کارکنان، بررسی نگرش آن ها نسبت به شرکت و فراهم کردن راه هایی برای کشف و گسترش مداوم ارزش های سازمان توسعه دهند.( Rachel Lyubovitzky, EverythingBenefits )

استفاده از ابزارهای توسعه تعاملات سازمانی مانند شبکه اجتماعی سازمانی کولتفرم، راهکاری تجربه شده برای افزایش تعاملات و مشارکت کارکنان در بهبود فرهنگ سازمانی است.

شبکه اجتماعی سازمانی

ایجاد اکانت رایگان

۱۰. شناخت دستاوردها

اغلب اوقات، هفته‌ها و ماه‌ها را بدون اینکه کارکنان را به خاطر دستاوردهایشان بشناسیم، پشت سر می گذاریم. وقت بگذارید و به طور مشخص به کارکنان خود بگویید که چرا آن ها شناخته می شوند و اطمینان حاصل کنید که همه همکاران به خاطر سخت کوشی شان مورد تقدیر قرار می گیرند. این کار روحیه مثبتی می‌سازد، فرهنگ شرکت را بهبود می‌بخشد و قدردانی را به شیوه ای پایدار بروز می دهد. گرگ فورستنر، اسکیل پایت

۱۱. ایجاد روابط

اگر کارمندان بدانند که قرار است وقت خود را با افرادی که دوست دارند بگذرانند، مشتاق هستند که به سر کار بیایند! همچنین نگرش خوبی به کار دارند زیرا همه اطرافیان را دوست خود می پندارند. این نگرش مثبت به این معنی است که کارمندان ارتباط موثرتری برقرار می کنند، یاد می گیرند به یکدیگر تکیه کنند و به یکدیگر اعتماد کنند. به طور خلاصه، آن ها با هم بهتر کار می کنند و کارهای بیشتری انجام می دهند. (- Gina Deciani, Association for Supply Chain Management )

۱۲. تضمین ارتباطات دو طرفه

منابع انسانی باید تسهیل کننده فرهنگ سازمانی باشد، اما نمی تواند در منابع انسانی شروع و متوقف شود. پیام‌های مدیران اجرایی باید منعکس کننده لحن و ویژگی های فرهنگ باشند. پیام‌های مدیران باید با چشم‌انداز و ارزش های شرکت هماهنگ شوند. با این حال باید از طریق مثال های کاربردی در شرکت اجرا شوند. همچنین باید راهی برای مشارکت همه کارمندان وجود داشته باشد تا در انتشار پیام احساس مالکیت کنند.( Dan Fries, Sibson Consulting )

۱۳. پاسخگو نگه داشتن افراد

منابع انسانی باید مدیرت و کارکنان را در قبال تهعد به فرهنگ سازمانی به طور یکسان در نظر بگیرد. زمانی که رفتار با ارزش‌ها مطابقت ندارد، باید مجددا آن را فراخوانی کرد. همچنین منابع انسانی باید استخدام افراد را در جهت فرهنگ سازی انجام دهد و افرادی که تائید کننده ارزش های سازمان هستند را به سازمان بیاورد. (Lotus Buckner, NCH )

مترجم: نسرین اسکندریان
اجازه انتشار: قید نشده
نوع: ترجمه
منبع اصلی مقاله: https://www.forbes.com/sites/forbeshumanresourcescouncil/2019/10/01/13-ways-hr-departments-can-help-foster-a-positive-company-culture/
آدرس کوتاه شده: